Ruth sjal - nytt mønster / Ruth shawl - new pattern


Jeg starter året med å legge ut et nytt mønster. Ruth sjal er et tynt heklet sjal med god passform.

Jeg har alltid likt sjal som er heklet som en halv oldemorsrute, men synes ikke at formen blir noe god i bruk. Det blir for stort og klumpete etter min smak. Derfor har jeg laget min egen vri.

Ruth sjal er også basert på en halv oldemorsrute, men fellingen i hver side gjør det unikt. For meg er det viktig at sjalene er lette å dandere rundt halsen, og at det legger seg fint. Jeg har derfor arbeidet mye med fellemetoden på dette sjalet.


Sjalet måler 188 cm i bredden og 31 cm fra spissen og opp. Dette gjør det lett å dandere på ulike måter ved bruk.


Oppbyggingen av sjalet gjør det enkelt å leke seg med farger og striper, slik at man får sin egen stil. Her er det bare å bruke fantasien.


Mønsteret fungerer som en grunnoppskrift for et ensfarget sjal. Jeg har også tatt med fargeforslag til et sjal med striper.
Sjalet hekles på krok 4 mm. Det går med 200 gram (4 nøster) Drops baby merino.


Mønsteret er oppkalt etter mottakeren som fikk det første sjalet jeg laget, et lilla sjal til Ruth. Min turkise versjon brukes hver dag når Bianca tar meg med på tur. Sjalet varmer godt og føles behagelig å ha på under jakken. Jeg bruker det også for å løfte et antrekk.

Mønsteret kan kjøpes for 30 kr på Ravelry. Om du ikke har konto på dette strikkeforumet, kan mønsteret kjøpes her: buy now.
Ønsker du å få tak i mønsteret på annen måte, er det bare å ta kontakt med meg på mail.


I start this new year by publishing a new pattern. This shawl is based on a half granny square. I like when the shawls have a good fit and easily drapes around the neck. I have therefore focused on the decreasing technique to make this shawl that is pracitcal to use. This pattern is temporarily only in norwegian. I hope to finish the english translation soon.

Etiketter , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

9 Responses to Ruth sjal - nytt mønster / Ruth shawl - new pattern

  1. Så lekkert! Jeg er ikke noe sjal-menneske, men dette smale her kan jeg like. Jeg har notert meg hvor jeg får tak i oppskrifta.

    God, ny uke ønskes av Ingunn

    SvarSlett
  2. Kjempefint! Du er flink altså!

    SvarSlett
  3. Nydelig sjal, dette likte jeg godt!
    Oppskriften er lastet ned, så snart er det på pinnen :)
    Godt jobba, du er flink!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Håper det faller i smak, både hekleprosessen og sjalet :)

      Slett
  4. For eit nydeleg sjal, og ei smart løysing :) Du er så flink.

    SvarSlett
  5. Nydelig sjal du har laget. Utrolig flott. Ser ut til å ha en god passform også. Tror det datt rett inn på to do-lista :) Burde lage det til min mor, for hun bærer samme navn som dette sjalet.

    Du er flink. Ser frem til mange kreative innslag fra deg fremover :D

    SvarSlett
  6. Kjempe flott sjal. Du er kjempe flink.

    SvarSlett
  7. Du er super flink til å lage mønster altså!! Jeg gidder ikke prøve en gang.... Herlig sjal i deilig garn :) Kos deg med strikkinga/heklinga i helgen :)

    SvarSlett
  8. Kjempefint sjal!:) og veldig flotte sommerbilder...;)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer:)
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Da er det bare å skrive inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Birgittes Forglemmegei. Template by My Moiety.