Strikkepinnemapper - MED MØNSTER




Det var flere som ønsket mønster på strikkepinnemappene jeg viste i dette innlegget. Så her kommer en slags gjennomgang – håper det er forståelig:)
Til en mappe trenger du:
- et fint hovedstoff
- ensfarget bomullsstoff til for og lomme
- dukvatt
- vlisofix
- en bit tear-away
- knapp


1. Start med å skjære hovedstoff, forstoff og vatt til rektangler på
6 1/2 * 21 1/4 inch.


2. Lag en mal på en bue som du bruker på alle mappene. Klipp ut etter malen i ene enden på de tre rektanglene.


3. Tegn opp et kvadrat på 1 1/4 * 1 1/4 inch på vlisofix. Stryk på et ensfarget stoff og klipp ut. Stryk kvadratet ca 2 inch over bueenden på hovedstoffet. Nå skal du sy. Legg et lag tear away under kvadratet om stoffene er tynne. Sy med knapphullsting rundt. Sy tallene med frihåndsquilting eller for hånd. Her kan det være lurt å tegne opp tallene først. Jeg bruker mappe 4,5 i dette eksempelet.


4. Nå skal du gå over til foret. Skjær ut et nytt rektangel i det ensfargede stoffet på 6 1/2 * 14 inch - dette skal bli lommen. Brett kortside mot kortside og press flatt med strykejernet. På forstoffet setter du en strek 5 1/2 inch over bunnen.


5. Plasser lommen på foret, med sårkanten ned på linjen du tegnet opp i sted. Fest med knappenåler.


6. Sy rundt sårkantene på lommen - så langt ut på kanten du klarer, uten at stoffet fliser seg opp. Dette er for å feste lommen på foret. Sømmen blir ikke synlig på det ferdige produktet. Jeg har brukt mørk tråd for at det skal bli lettere for dere å se, men du bruker selvfølgelig en tråd i samme farge som forstoffet.


7. Nå skal du dele opp lommen slik at den passer til strikkepinnene og heklenålen din. Jeg har brukt pinne 4,5 som eksempel her. Selve lengden på lommen er passende til strømpepinner med normal lengde på 20 cm. Strikkepinner og heklenåler kommer i ulike lengder. For at disse skal ligge fint i lommen, må du sy en søm under disse pinnene for at de skal ha noe å stoppe i.
Legg pinnene og heklenålen på lommen for å måle dette (se bilde). Tegn opp inndelingen du vil ha på lommen og sy med rettsøm.
Jeg har for eksempel lange og korte strømpepinner, utskiftbare trepinner og heklenåler. Du må tilpasse lommen etter dine egne pinner. Husk å beregne ca 3/8 inch i kantene til sømmonn.


Inndelingen av lommen kan fint tilpasses til hvert enkelt nummer. Du får for eksempel plass til flere sett med strømpepinner i mappen for pinne 2,5. Se eksempel i dette innlegget.


8. Nå skal selve mappen sys sammen. Legg stoffene rette mot rette oppå dukvatten. Fest godt med knappenåler og sy rundt med inchlabben. Husk at det må stå igjen en åpning til å vrenge mappen. Jeg syns det beste er om vrengeåpningen kommer mellom buen og kanten på lommen.


9. Klipp av hjørnene og klipp hakk langs buen, for at sømmene skal legge seg finere. Vreng mappen og press ut sømmene, gjerne med en strikkepinne du har liggende.
Press med strykejernet, og brett samtidig inn vrengeåpningen.


10. Brett enden opp, slik at sårkanten på innerlommen blir i bunnen. Fest med knappenåler både langs oppbretten og langs vrengeåpningen.


11. Start å sy rettsøm på kanten av den ene langsiden, langs buen og ned igjen langs den andre langsiden. På denne måten fester du den nye lommen, samtidig som du fester vrengeåpningen.


12. Nå er det bare å sy et knappehull nedenfor det påsydde kvadratet, og feste en knapp på den ytterste lommen.


Fyll opp mappen med strømpepinner, heklenåler og rundpinner!! Da var den første mappen sydd - blir det flere?

Om du benytter deg av dette mønsteret, setter jeg stor pris på om du linker tilbake til denne bloggen:) Om det er noe du lurer på, er det bare å ta kontakt.
Birgitte

Etiketter , , , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

14 Responses to Strikkepinnemapper - MED MØNSTER

  1. Tusen takk:)Du er ein knupp som er så snill å deler:)Slik ein skal eg prøve meg på og linker selfølgelig til deg når eg er ferdig og viser min på bloggen:)God helg til deg:)

    SvarSlett
  2. Wow, disse var jo helt fantastisk smarte! Tusen, tusen takk for at du deler oppskriften! Jeg må nok lage meg noen sånne :)
    Ha en riktig fin fredag :)

    SvarSlett
  3. Takker for koselig kommentar.
    Flott beskrivelse av strikkepinneetui :-)
    Ser du har masseprodusert.
    Ønsker deg en flott helg.

    SvarSlett
  4. Litt av ein jobb du har hatt med å sy så mange mapper :) Og så praktiske og flotte dei er. Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  5. Så fint at du har lagt ut oppskrift :) Har laga nokre slike sjølv, men er alltid gøy å prøve noe nytt, så denne skal eg absolut prøve å lage :) Dei var jo kjempefine!

    SvarSlett
  6. Så fint at du deler oppskriften. De var kjempefine. Takk for at du er med på giveawayen min:-)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Smarte strikkepinnemapper du lager.
    Har laget noen som ligner, men vil prøve disse også. Takk for at deler oppskriften din!
    Hilsen Magnhild på Nordmøre

    SvarSlett
  8. Så fine! Kan godt bli jeg gjør et forsøk på å sy en slik, har sett endel andre strikkepinnemapper, men synes de så for vanskelige ut, din forklaring var grei! Du skal få vite hvis jeg får sydd en. ;)

    Klem,
    Aud

    SvarSlett
  9. Yess! Akkurat det sømprosjektet som jeg trengte nå.! Takk for finfin oppskrift. Nå skal jeg finne frem maskina og få orden på strikkepinnekaoset! :)
    Takk for hyggelig melding på Spirebloggen forresten! :)
    Fin uke videre til deg!
    LenaE

    SvarSlett
  10. Suuper fine!! :) Sydde meg et strømpepinne etui, ble litte skjevt og skakt,ikke rom for rundpinner, men lell Hjemmelaget!! MEN så var det nå slik at hvis jeg skulle ha med meg et strikkeprosjekt på tur å måtte ha med hele etuiet, HVA hvis jeg glemte eller mistet det!!!!?!! huff, det kunne fort blitt dyrt gitt!! Så denne patenten din skal jeg jammen meg sy meg, og hvertfall ha en ekstra til å ha med ut på tur! ;)

    SvarSlett
  11. Tusen hjertelig takk for en fantastisk oppskrift! Da har jeg laget tre stykker og kommer nok til å sy flere.
    PS: Har sett på bloggen din, og du lager utrolig mye fint :-)

    Hilsen Mette

    SvarSlett
  12. Dette var en ny variant for meg :) Veldig kjekt sikkert :) Jeg har noen vage oppi surrehuet mitt, planer å sy meg strikkepinne-mappe til strømpepinnene mine. Vi får se hva det blir til, for jeg vet ikke helt hvordan det skal se ut :)

    SvarSlett
  13. Kjempesmart mappe, så greit at du kan samle både rundpinner og strømpepinner her. Takk for at du deler oppskriften.

    SvarSlett
  14. Tusen takk for godt skrevet mønster. Har sydd en slik nå, brukte 80 min. Og da måtte jeg lære meg knapphull på maskina mi også. blir nok flere slike etter hvert. Er det vanlig bordfilt du bruker inni? Jeg synes den ble litt tykk

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer:)
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Da er det bare å skrive inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Birgittes Forglemmegei. Template by My Moiety.